Grep om begreper er en metodikk for strukturert begrepslæring som legger vekt på helhetlig begrepskompetanse.
Språket påvirker alle sider ved barnets utvikling og er derfor et av barnehagens kjerneområder. Begrepene påvirker alle sider ved språkets utvikling og er derfor et av språkets kjerneområder. Alle barn har nytte av hjelp til å etablere en solid grunnmur av begreper.
Grep om begreper er en metodikk for strukturert begrepslæring som legger vekt på helhetlig begrepskompetanse.Ved å gå i dybden på ett begrep om gangen lærer barna en tilnærmingsmåte som overføres også til andre begreper, samtidig som barn og voksnes språknysgjerrighet vekkes. Målet med Grep om begreper er derfor at barna skal lære å lære begreper.
Metodikken bygger på tre sentrale elementer:
- Helhetlig arbeid med ett begrep om gangen: Barn og voksne samtaler om og reflekterer rundt begrepets innholdsside, formside og bruksside.
- Aktivere og bygge videre på den forkunnskapen barna allerede har om det enkelte begrepet.
- Bruke tankekart som læringsverktøy for å strukturere og gi visuell støtte til refleksjonen.
Grep om begreper er tilpasset barnehagens rammer og tradisjoner. Arbeidsmåten passer særlig for arbeid i smågrupper, men kan enkelt tilpasses større grupper eller arbeid med enkeltbarn. Målgruppa er alle barnehagebarn fra rundt tre års alder.
Boksen inneholder:
Øvingsheftene utgis både på bokmål og nynorsk.
Veiledningsbok:
Ser to filmer om Grep om begreper: