Med LK20 er programmering blitt en integrert del av fag som matematikk, kunst og håndverk og naturfag. Hva innebærer det for deg som lærer når dette skal gjelde alle elever?

Vi har stor tro på at programmering kan være et kreativt verktøy inn i fagene, ikke minst fordi det kan motivere elever til å lære på nye måter. Men som med alt annet, krever det at man går opp en løype. Kanskje du som lærer er helt ny innenfor programmering? Det vil påvirke hvordan du tar det i bruk. Kanskje dere allerede er i gang? Uansett hvilket utgangspunkt du og elevene dine har, finnes det gode verktøy som hjelper deg videre!


Programmeringsløypa

Helt ny i programmeringens verden?

Da har du en unik mulighet til å forankre programmering som et godt læringsverktøy! Ikke minst gjennom å lære barna at programmering ikke trenger å handle om teknisk koding og digital teknologi. Derfor foreslår vi faktisk å begynne med ei bok: Robotbyen

Robotbyen er en ressursbok med 12 oppdrag som skal løses. På veien måter de matematiske problemer, og gjennom dem introduseres barna for en rekke grunnleggende prinsipper innenfor programmering.


Lite erfaring, men veldig nysgjerrig?

Lek deg til programmering med Matatalab! Programmering trener ikke bare problemløsning og presise instruksjoner, det er også en ypperlig sosial aktivitet. Med MatataLab kan dere sitte rundt et fysisk spillbrett og spille/leke mens dere trener på viktige begreper innenfor programmering. Lek og læring i skjønn forening!


Noe kjennskap til programmering?

Har dere blitt litt kjent med programmering, men ikke gått løs på den programmerbare elektronikken ennå? Da kan Sphero være stedet å begynne! Sphero er en app-styrt, programmerbar robotball som åpner for en verden av muligheter for å ha det gøy mens man lærer. Den populære robotballen er enkel i bruk, men samtidig tettpakket med kompleks teknologi. Dette gjør den til et verktøy som enkelt lar seg tilpasse til elever i alle aldre.


Er dere i gang, men har lyst til å ta programmeringen til et nytt nivå?

Har barna fått mulighet til å leke med programmering, og dermed møtt på noen av begrepene og prinsippene? Her er lille, store Micro:bit! Micro:bit er en liten programmerbar mikrokontroller som du kan kode, tilpasse og styre for å realisere ideer, leke eller lage applikasjoner. Vi selger micro:bit og diverse enkelt ekstrautstyr som gjør det lett å komme i gang. Sammen med f.eks. MakeCode eller Scratch, er dette ypperlige måter å bli kjent med blokkprogrammering på.

 


Klar for å ta programmeringen inn i fagene?

Kobling A viser vei!

Med Kobling A kan du ta programmeringen inn i fagene! Forfatter Ellen Egeland Flø viser hvordan programmering kan henge sammen med kompetansemålene i fagene, og hvordan programmering som verktøy og kreativ prosess kan løfte undervisningen. Ved bruk av Kobling A får både elever og lærere en spennende inngang inn i programmeringens verden gjennom praktiske og morsomme aktiviteter. Den dekker alle kompetansemål i programmering for mellomtrinnet, og kobler seg på fagene matematikk, naturfag, kunst og håndverk og musikk. Lærerveiledningen inneholder også ekstra utfordringer for elever som trenger det.