Elektronisk faktura (efaktura) GAN

Ved fakturering av varer og tjenester til H. Aschehoug & Co med tilhørende datterselskaper skal det benyttes elektronisk faktura. Les mer om fakturering og krav til fakturainnhold i vår Implementeringsguide for elektronisk faktura

Vår målsetning er å redusere kostnadene både for oss som selskap og for dere som leverandør. I tillegg forkorter vi behandlingstiden og kvaliteten per faktura samtidig som vi gjør en betydelig felles innsats for miljøet.  

Hva er elektronisk faktura?

Elektronisk faktura er en faktura som overføres elektronisk fra fakturautsteder til fakturamottaker og som kan importeres i fakturamottakers økonomisystem og behandles maskinelt. PDF-vedlegg eller epost vedlegg regnes ikke som elektronisk faktura ettersom denne type faktura ikke kan importeres i mottakers økonomisystem.

Hvordan starte med å sende efaktura?

Det er ikke nødvendig å inngå en formell avtale mellom utsteder og mottaker, men for at den tekniske utvekslingen skal fungere er en avhengig av at fakturamottaker har et system som kan behandle meldinger. Utsteder må validere meldingene mot spesifikasjonene. Leverandøren må ha et system på plass for å kunne sende elektronisk faktura og leverandøren må være tilknyttet en meldingssentral eller aksesspunkt som fasiliteter utvekslingen av elektronisk faktura.

Krav til innhold

Alle efaktura må inneholde opplysninger i tråd med bokføringsloven. GAN Aschehoug har tilpasset seg disse kravene. Alle fakturaer til GAN Aschehoug skal merkes med fakturareferanse.

  • Fakturareferanse er et eget referansenummer som henviser til den ansatte som skal motta fakturaen.  Her finner dere en oversikt over referansenummer til den enkelte ansatt
  • Fakturareferanse skal legges i feltet: Kundes referanse (se Implementeringsguiden under Fakturainnhold)
  • Fakturaer uten korrekt referansenummer, vil bli sendt i retur til leverandør

Faktura adresser

Efaktura-adresse er den elektroniske adressen som dere som leverandørene må legge inn i deres faktura system for at fakturaen skal komme til riktig kunde. Dette nummeret består alltid av selskapets organisasjonsnr. Vi har to adresser. Det som starter med 9908 er hoved adressen og benyttes av alle som sender i EHF format (krav fra statlige selskaper). Adressen som starter med NO går til vår meldingssentral og kan benyttes av de som bruker andre formater enn EHF.

Efakturaadresse

  • Samtrafikk: NO910292005
  • OpenPEPPOL (EHF): 9908: 910292005

Epost faktura

  • faktura@aschehoug.no
  • Vedlegg/underlag til fakturaen, må da ligge i samme pfd-fil som fakturaen.
  • Én pdf-fil pr faktura.

Felles krav til innhold

  • Faktura må merkes med referansenummer og navn (i denne rekkefølgen)
    • Disse får dere oppgitt av bestiller. Uten korrekt referanse, vil vi ikke kunne behandle fakturaen og den vil bli sendt i retur til leverandør.
  • Korrekt selskapsnavn (H. Aschehoug & Co eller Universitetsforlaget AS)
  • Leverandørens org nummer på fakturaen
  • Betalingsbetingelser
    • H. Aschehoug & Co og Universitetsforlaget ønsker minst 30 dagers betalingstid fra alle våre leverandører. Vi ber om at dere tar kontakt hvis dette ikke er mulig

VIKTIG: Se implementeringsguide for flere detaljer rundt merking av faktura.

Muligheten til å sende papirfaktura til H. Aschehoug & Co og Universitetsforlaget vil etter hvert forsvinne og vi vil ikke lenger ta i mot papirfaktura etter 28. februar 2015.

Kontakt Aschehoug

Har dere spørsmål angående Aschehougs overgang til efaktura eller fakturering, kontakt oss gjerne på telefon +47 22 40 04 00 eller send epost til Regnskapssjef Martin Kravik Solheim.

Du kan også kontakte en av våre ansatte direkte.  Oversikt over ansatte i Aschehoug finner du her.

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x