– Vi motiveres av elevenes mestringsøyeblikk

25.01.2017 10:59 av Hilde Aas Rønningen

På dagen underviser de minoritetsspråklig ungdom, på fritiden har de skrevet lærebok. Begge har selv opplevd å være nye i Norge. Belkisa Kolenovic og Guranda Kordzadze står bak First Contact, et læremiddel som tar for seg engelsk for nybegynnere.

Noen ganger møtes parallelle prosesser i en god symbiose. Slik ble det i hvert fall med læremidlet First Contact: GAN forlag hadde lenge ønsket å fornye Keyword-verket sitt, og var på jakt etter nye ideer og konsulenter. Belkisa og Guranda på sin side, hadde lenge samlet og strukturert lærestoff for sin elevgruppe. Nå hadde de så smått begynt å tenke tanken å utgi dette i en lærebok. Da så Udir utlyste midler knyttet til engelskopplæring av minoritetsspråklige elever, ja da var det bare å forene disse brikkene. Resultatet ble en elevbok, en app og en fyldig lærerveiledning!

Formidlingsgleder og utfordringer. Belkisa Kolenovic (33) og Guranda Kordzadze (39) arbeider til daglig ved Kuben videregående skole i Oslo. Her arbeider de med minoritetsspråklig opplæring for ungdom. Ungdommene er mellom 16–20 år, de fleste er nylig ankommet landet; en del av dem med liten eller begrenset skolegang fra før. I løpet av et år skal de tilegne seg nok kunnskaper til å klare å delta i undervisning (eller ha mulighet til å   oppfylle kompetansemålene) på grunnskole eller videregående. Engelsk er et av fagene de må igjennom.

– Det er jo egentlig en umulig oppgave. Hvordan skal du få inn rundt åtte til ti års engelskinnlæring i en bok, og ikke minst hvordan skal du formidle alt dette i løpet av et år? sier Belkisa. – I tillegg til alt det faglige, må vi forholde oss til at noen i denne elevgruppen er vant til at engelskfaget formidles på en helt annen måte enn i det norske skolesystemet. Dessuten har vi også elever som ikke har gått på skole, eller kun har noen få års skolegang. Vi står overfor store kulturelle forskjeller, forteller Guranda.

Likevel er det med glød og engasjement de forteller hvordan de går frem og ikke minst hvordan de gledes over at elevene knekker språkkodene, og faktisk mester dette etterhvert. – Jeg hadde nettopp tre jenter nå, som aldri har gått på skole før. Å se at de trives med å tilegne seg kunnskap, og etter hvert mestrer det vi lærer bort, er en stor glede, sier Guranda.

– Vi har svært motiverte elever, med høy arbeidsmoral, som jobber hardt, sier Belkisa. Vi oppfattes nok som strenge og strukturerte av elevene, men har vi har det veldig hyggelig sammen, smiler hun. Ungdommenes inntaksprøver inn mot grunnskolen og videregående skoler, er ildåpen for lærerne.
– Når vi ser at de gjør det godt her, blir vi så stolte og glade på deres vegne, og motiveres til videre jobbing, sier Guranda.

Lærebokforfatterne har begge noe til felles med sine elever. En gang var også de «nye» her i landet. To ulike historier de bærer med seg, som kanskje gjør det lettere å forstå elevgruppen de arbeider med til daglig: Belkisa kom hit som kvoteflyktning fra Bosnia i 1993. Hun var ti år gammel og kom sammen med en tante og fem søskenbarn. – Jeg kjenner meg igjen i situasjonen til mange av mine egne elevere, de kommer ofte hit uten foreldre til på begynne med.
Etter å ha vært innom flere transittmottak, endte Belkisa opp på Nelaug i Åmli kommune. Her startet hun på en liten grendeskole, og trivdes godt. Noen år senere ble hun gjenforent med sine foreldre, og etter hvert etablerte familien seg i Arendal. En god historie med andre ord.

Gurandas historie er en helt annen. Hun var en etablert språklærer i hjemlandet Georgia, og fikk i 2004, som en av de første, stipend til å studere norsk ved Universitetet i Oslo. Hun reiste hit alene, og tilegnet seg etter hvert det norske språket samtidig som hun studerte ulike fag på UiO. Engelsklektoren valgte å bli i Norge, og er i dag etablert med sin egen familie her.

I 2011 ble de to altså kollegaer på Sogn videregående skole. De ble etter hvert gode venner, og nå er de også blitt forfatterkollegaer. Det har gitt mersmak. –Jeg er faktisk i gang med nye ideer, røper Belkisa. Så kanskje ser vi mer til disse damene? I mellomtiden fortsetter de sitt viktige arbeid med å formidle kunnskap til nye landsmenn. Den største motivasjonen for dem begge er å se at de unge menneskene etter hvert finner fotfeste i det norske samfunnet, og får et godt liv i sitt nye land.

Les mer om First Contact her

Fakta om forfatterne:

Belkisa Kolenovic er utdannet engelsk- og historielærer ved Universitet i Oslo. Hun har siden 2010 undervist i engelsk, norsk, historie og samfunnsfag på ulike yrkeslinjer, samt vært norsk- og engelsklærer ved minoritetsspråklig opplæring på Kuben videregående skole. Hun har lang erfaring i arbeid med flerspråklige og nyankomne elever, og har også vært minoritetsrådgiver i IMDI på grunnskole.

Guranda Kordzadze er engelsklektor med tilleggsutdanning ved Universitetet i Oslo. Hun har vært norsk- og engelsklærer ved yrkesfag og minoritetsspråklig opplæring på Kuben videregående skole siden 2010. Hun har også jobbet som språkinstruktør i engelsk ved Universitetet i Tiblisi. Hun har lang erfaring i arbeid med flerspråklige og nyankomne elever.

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x