Handlekurv

Programmering i skolen: Søke midler?

21.03.2019 11:59

Hva skal egentlig kommunen og den enkelte skole ta stilling til når de vur­derer innkjøp av utstyr og kompetanseheving? Og hvordan går man frem for å søke midler fra Utdanningsdirektoratet? Her får du GANs teknosjekk!

 Med fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og mange er usikre på hvordan dette bør gjennomføres. Dersom sko­lene ikke har drevet med programmering i særlig utstrakt grad, er det ikke enkelt å ta stilling til hva den beste pedagogiske bruken er. Kanskje tenker du, som lærer; hva har dette med mitt fagfelt å gjøre? Og skoleledere, på sin side, kjenner muligens på presset om å digitalisere undervisningen – spesielt nå som programmering er i ferd med å bli etablert i de nye læreplanene.

  • GANs teknosjekk er utarbeidet for å være en bevisstgjøring i disse prosessene, enten om det er snakk om innkjøp, søknad eller en generell implementering av digitale læremidler. I tillegg inneholder den en «huskeliste» for søknaden av midler fra Utdanningsdirektoratet.
  • GANs teknosjekk tar utgangspunkt i strukturen i de nye læreplanene, og legger først og fremst vekt på hva elevene skal lære. Verktøyene kan gjøre fabelaktige ting i klasserommet, men de skal ikke diktere lærerens pedagogiske regi; tvert imot, de skal støtte og underbygge god praksis med høy grad av elevaktivitet!

 

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x