En bok å ta vare på

25.05.2016 12:06

Vi ser vel alle for oss den krøllete kladdeboken som tas opp av sekken; litt av baksiden er revet bort og forsiden har fått en stygg brett. Dette er hverdagen for svært mange elever. – Skriv og tegn så pent du kan, er beskjeden som følger. Er det motiverende, når boken allerede er i ferd med å gå i oppløsning?

På Nylund skole i Stavanger er slitne og istykkerrevne kladdebøker historie. Her har skolen investert i «finbøker» til elevene. – Det gjør noe med elevens opplevelse av arbeidet sitt, sier Grete Wennerlund Pedersen, inspektør ved Nylund skole, og forteller om hvordan hennes skole har valgt å bruke bøkene:

 – På Nylund skole jobber vi med veiledet lesing og skriving. Elevene på første trinn lærer begrepet forfatter og illustratør. Vi deler ut de røde finbøkene og motiverer dem i egne ukentlige skriveøkter til å være forfatter og illustratør. De må først skrive setningen/fortellingen sin før de får illustrere innholdet. Det skal være samsvar mellom tekst og illustrasjon. Elevene får egne individuelle mål å strekke seg etter. Målkortet limes inn på innsiden av finbokas perm. Lærer signerer på målkortet når læringsmålet er nådd.

I andre klasse skal elevene lære riktig høyde på bokstavene. Da er den lilla boken god å ha. Vi har en glidende overgang fra trykte bokstaver til stavskrift. Alle skal kunne skrive fortellinger med stavskrift til jul i tredje klasse. Elevene fra første til fjerde klasse får innføring i ulike sjangre som fortelling, eventyr, invitasjon, oppskrift, dikt m.m.

Etter hvert som elevene får en funksjonell håndskrift, går de over til de gule og blå bøkene. Elever som skriver langt og lenger enn langt får den blå boka. Det er et godt tegn at eleven er blitt ekstra flink til å skrive!

Elevens forfatterbøker blir så flotte at mange foreldre velger å ta vare på bøkene og gi dem hedersplass i bokhyllen hjemme.

Fra tredje klasse får eleven egen forfatterbok i engelsk. Det er den gule boka. Elever på mellomtrinnet skal ferdigstille en tekst på norsk i den ene uken og en tekst på engelsk den andre uken, forteller Wennerlund Pedersen

Varige minner 
– Vi opplever at foreldre, lærere og elever blir både stolte og glade over bøkene. Vi vet, at de av mange, verdsettes så høyt at de får plass i hyllen hjemme sammen med andre bøker fra andre forfattere. «De samlede verk» fra 1.–7. klasse utgjør ofte 7–8 bøker med flotte illustrasjoner og tekster som viser barnets første skriveutvikling, avslutter Grete Wennerlund Pedersen.

Se nærmere på de ulike finbøkene her 

 

 

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x